آشنایی با نحوه کار موتور جستجو
هنگامی که در حال فراگیری SEO یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو هستید اگر از منطق تکنیکها آگاهی داشته باشید روند فراگیری بسیار سادهتر و بهتر پیش خواهد رفت. برای درک بهتر این تکنیکها ابتدا باید با روشهای موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید. اگر بخواهیم به سادهترین روش بیان کنیم، موتورهای جستجو دارای دو مؤلفه اصلی میباشند. Crawler و الگوریتم Crawler با نامهای عنکبوت، ربات و Bot نیز شناخته میشوند.
Crawler برنامهای است که به وبسایتها وارد شده و اطلاعات را جمعآوری میکند. الگوریتم یک فرمول ردهبندی میباشد که موتورهای جستجو برای تعیین میزان مرتبط بودن صفحات یافته شده توسط Crawler از آن استفاده مینماید. اساسا روش کار به این ترتیب است، Crawler لینکها را دنبال کرده و اطلاعات را جمعآوری مینماید و در نهایت این اطلاعات را به بانک اطلاعاتی میافزاید. به عبارت دیگر Crawler صفحات را مییابد، محتوای آنها را میخواند و اطلاعات آنها را در بانک اطلاعاتی شاخصگذاری میکند. این سه مرحله، مراحل اصلی کار هستند.
از آنجایی که Crawler تنها یک ربات است، همواره نکات فنی وجود دارد که صحت انجام سه مرحلهی مذکور را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین باید صفحات را به گونهای طراحی نمایید که در حد امکان، کار Crawler را راحت کند. موتورهای جستجو از یک الگوریتم استفاده میکنند تا مرتبطترین صفحات را با کلید واژهی مورد جستجو، بیابند. الگوریتم نوعی فرمول میباشد.
موتورهای جستجو صدها فاکتور را در نظر میگیرند و هر کدام به روش خود برای این فاکتور اهمیت قائلند.
امروزه دیگر نمیتوان مانند گذشته از نرمافزارهای خودکار SEO برای بالا بردن رتبه سایت استفاده نمود و ما نیز هرگز استفاده از این نرمافزارها را توصیه نمیکنیم. در تعیین مرتبط بودن صفحات وب صدها فاکتور دخیلاند اما همهی آنها در حقیقت به دو نکته مهم ختم میشوند. یکی معیار On Page یا مواردی که شما درباره خودتان در وبسایتتان مینویسید و دیگر معیار Off Page یعنی مواردی که در وبسایتهای دیگر درباره شماوبه نقل از وبسایت شما آورده شده است. اینترنت در حقیقت یک رسانه واژه بنیاد میباشد و از هر صفحه اطلاعات زیادی میتوان استنباد کرد و محتویات هر صفحه به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتویات مرتبط با هر موضوع را بیابد.
معیار Off Page عموما از طریق لینکها محقق میشود. یعنی صاحب یک وبسایت دیگر، به چیزی که در وبسایت شما قرار گرفته است علاقهمند میشود. بنابراین باقراردادن لینک سایت شما یا لینک آن صفحهی خاص آن را به بازدیدکنندگان سایت خودش معرفی مینماید. موتورهای جستجو این امر را به عنوان یک امتیاز به حساب میآورند.
زیرا هنگامی که دیگران از مطالب شما استفاده میکنند،اعتماد نسبت به آن مطالب افزایش مییابد. با توجه به نحوهی کار موتورهای جستجو و اینکه آنها به دنبال چه چیزی هستند SEO به شما کمک میکند تا مشکلات فنی که میتواند مانع کار Crawler شوند، را رفع نمایید. همچنین SEO کمک میکند تا صفحاتی ایجاد شوند که از الگوریتم ارتباط پیروی مینمایند. به این ترتیب اطمینان حاصل میشود که در وبسایت شما همان چیزهایی وجود دارد که دیگران به دنبال آنها هستند و نیز آنقدر جذاب و منحصر به فرد است که دیگران را تشویق میکند تا به آن لینک بدهند.
SEO به بازدیدکنندگان وبسایت نیز کمک میکند تا وبسایت شما را بیابند. متاسفانه قابلیتهای Crawler و تواناییهای الگوریتم ارتباط، هیچ کدام کامل و بینقص نیستند. بنابراین هرچه کار آنها را سادهتر کنید احتمال بیشتری دارد که در جستجوهای مرتبط، وبسایت شما در ردههای بالاتری به نمایش درآید.
پس بهتر است از ابتدای کار وبسایت، اصول SEO را رعایت کنید. باید تحقیقات زیادی را دربارهی کلیدواژه ها و المانهای دیگر از راهاندازی وبسایت انجام دهید. همچنین باید اشکالات فنی را که از عملکرد صحیح Crawler جلوگیری میکنند رفع نمایید. البته همهی این کارها را بعد نیز از این میتوان انجام داد. اما اگر اصول SEO را از همان ابتدا رعایت نمایید صرفهجویی بسیاری در زمان خواهید داشت.
موفق باشید
:)